Historie
Vývoj názvu obce :
1358 - Trzietez
1363 - in Strzietezy
1562 - Střítežské rychtářství
Historie obce sahá až do 14.století, konkrétně do roku 1358, kdy se poprvé objevil místní název Střítež, který se v původní podobě dochoval dodnes. Po 2. světové válce spadala obec pod správu města Kaplice až do 1.1.1994, kdy došlo k vytvoření samostatné obce s vlastním obecním úřadem. Po vzniku obce nastal rozvoj místních podnikatelských aktivit
Kaplice nádraží
Kaplice nádraží jako samostatná obec byla vytvořena 26.11.1971.
Z tohoto datumu by se zdálo, že o historii v naší obci se nedá vůbec mluvit. Je pravdou, že šlo a jde spíše o křižovatku než o obec v pravém slova smyslu. |
Pominemeli odbočku soumarské Linecké stezky (s písemnými prameny již z let 903 - 907) nazývanou Kaplická stezka, vedoucí z Lince k Cáhlovu (Freistadtu) a odtud přes Dolní Dvořiště, Kaplici, Velešín a Doudleby do Českých Budějovic a dále přes Soběslav a Tábor do Prahy, tak počátkem byla obchodní cesta pro povozy vybudovaná kolem roku 1551 kaplickým rychtářem Wolfgangem Scheplakem. |
Ovšem již kolem roku 1480 byl směrem na Rozpoutí vybudován důl, ve kterém se těžilo stříbro, galenit a pyrit. Zřejmě kvůli nevýnosnosti byl po pár letech opuštěn. Důl prý měl odvodňovací šachtu, která vedla k Pořešínu a do řeky Malše, cca 4 km. Znovuobnoven byl roku 1825 a pro malý výtěžek definitivně roku 1833 uzavřen. Jeho zatopená šachta se od roku 1873 používala jako zdroj vody pro parní lokomotivy. Roku 1977 byl zapečetěn. |
Vznik, zřejmě, prvního sídla v oblasti kaplického nádraží, označeného jako "Wirtshaus", je datován až mezi lety 1720 - 1767. |
V roce 1825 při stavbě koněspřežné dráhy byl zde, u tratě, vybudován strážní domek, následovaly stáje a domek vystavěn za účelem ubytování železničních dělníků. Kolem roku 1829 se na místě "Wirtshaus" již nachází Nová Hospoda (Neu With) a přes cestu je kovárna. Následně kolem roku 1842, poblíž křížení cesty a dráhy, vyrostly další dva domy. |
Pro město Kaplice byla vybudována zastávka v Omlenicích, ale pro její nesnadnou dosažitelnost, zejména v zimním období, byla roku 1877 povolena při strážním domku zastávka pro osobní a nákladní (zavazadlovou) dopravu. Od roku 1889 se zastávka nazývá Kaplice. |
V roce 1912 bylo vystavěno Rolnické obilní skladiště a to na východní straně nádraží, které bylo roku 1914 doplněno o mlýn. |
Modernizovaný mlýn s elektrickým pohonem byl uveden do provozu 11.8.1921. Tento den se na kaplickém nádraží zastavil, při své zpáteční cestě z téměř tříměsíčního ozdravného pobytu na italském ostrově Capri, náš první president T.G.Masaryk. Pobyl zde šest hodin, které vyplnil prohlídkou Rolnického obilného skladiště a právě zprovozněným mlýnem. (Kolem 18 hod. přijel T.G.Masaryk na Lány do zámku, který byl zřízen na jeho letní sídlo.) |
Mezi lety 1921 a 1922 byla ze zastávky, vybudováním druhé koleje a postavením hradel, vytvořena železniční stanice. |
V roce 1923 byla při mlýnu zřízena pakárna. V témže roce byl přebudováním Rolnického obilního skladiště vytvořen Družstevní sklad. Ten byl v roce 1929 elektrifikován. |
Převzato z www.ckrumlov.info
Doprava soli na koňské dráze z Českých Budějovic
do Lince (z díla Geschichte d. öst.-ung. Eisenbahnen)
Kaplice nádraží (Neu Wirthshaus) na mapě z let
1836 - 1852 (www.mapy.cz)
Kaplice nádraží kolem roku 1920